Meno (nepovinné): Sára Mária Seidlová
Otázka: Dobrý deň! Chcem sa vrátiť k téme dištančného vzdelávania na našej fakulte. Ospravedlňujem sa, že som svoj názor a otázku nepredniesla na dnešnej Káve s fakultou, ale mala som problémy s internetovým pripojením a niekoľkokrát ma z meetingu "vyhodilo". Posledné semestre sme študovali dištančne, boli sme vyzývaní k zodpovednosti, trpezlivosti, aby sme chránili seba aj druhých. Verím, že nehovorím len za seba, ale aj za väčšinu študentov, že sme sa snažili dodržiavať všetky opatrenia a nariadenia a možnosť očkovania sa sme bez váhania využili. Všetko pre to, aby sme nepredstavovali riziko pre seba a ani svoje okolie, aby sme sa mohli čo najskôr vrátiť k prezenčnej výuke, k osobným konzultáciám a k vzájomným vzťahom. Nasťahovala som sa na internát s vedomím, že aspoň hybridnou formou štúdia mi bude umožnené navštevovať školu počas konzultácií ateliérovej tvorby. Bola som zaskočená zavedením dištančnej výuky, zatiaľ čo viaceré fakulty STU fungujú hybridnou či prezenčnou formou štúdia (mimo napr. SvF, ktorá ako ďalší dôvod dištančnej formy uvádza rekonštrukciu a revitalizáciu vnútorných priestorov alebo FEI, ktorá realizuje prezenčne len individuálnu výučbu), podobne VŠVU či TUKE. Taktiež podľa covid automatu vydaného Ministerstvom školstva SR môžu vysoké školy fungovať prezenčne s obmedzením až po II. stupeň varovania, rovnako sú otvorené internáty. Viem, že sú Vám všetky tieto skutočnosti známe, chcem ale poukázať na to, že mne ako študentovi nie je stále úplne jasné, prečo naša fakulta zvolila (mimo prvého ročníka prvého stupňa) dištančnú formu štúdia, resp. aký je rozdiel medzi FAD a fakultami, ktoré sa rozhodli fungovať prezenčne/hybridnou formou. Verím, že naša fakulta nájde skoré riešenie v prospech aspoň hybridnej formy štúdia aj pre ostatné ročníky, nakoľko dištančný spôsob výuky považujem za výrazne znevýhodňujúci pre študentov, ktorí splnili všetky podmienky pre bezpečné štúdium prezenčnou formou. Zároveň by som chcela apelovať na študentov a pedagógov, aby odhodlane, odvážne a tvorivo hľadali a požadovali nové riešenia v prospech prezenčného štúdia a nie k jeho odďaľovaniu. Ďakujem za odpoveď!
Ďakujem, pán dekan, za Vašu skorú odpoveď! Vážim si Váš čas aj úsilie transparentne komunikovať so študentami a vysvetľovať dôvody Vašich rozhodnutí. Viem, že to v našom školstve nie je samozrejmosť.
Potešilo ma aké veľké percento študentov je zaočkovaných a predpokladám, že väčšina z nich, rovnako ako ja, sú presvedčení, že existuje cesta k aspoň minimálnemu návratu študentov k prezenčným konzultáciám. Považujem za dôležité, aby študentom, ktorí prejavia záujem a sú očkovaní (prípadne OTP), bolo pri dodržiavaní zásad ROR kedy je možnosť nákazy fakticky minimálna umožnené osobne konzultovať ateliérovú tvorbu aspoň raz do týždňa. Napríklad s možnosťou simultánneho priebehu prezenčných aj online konzultácii a striedania študentov v rámci skupiny, čím by sa výrazne znížil počet študentov v priestoroch fakulty v jednom čase.
Je pochopiteľné, že nám - ako študentom - ide o veľa. Odbory, ktoré sme si zvolili a ktoré náročné na študijnú prípravu sú aj naším životom. Pedagógovia nás učia a vedú k tomu, že vždy existuje nie jedno, ale viac správnych riešení, ktoré je nutné tvorivo a poctivo hľadať a nevzdávať sa v tomto úsilí.
Ešte raz Vám aj celému vedeniu FAD ďakujem za pochopenie, ochotu pomôcť nám a k tomu vám želám veľa tvorivých síl!
Verím, že nájdeme možno netradičné, ale jedinečné riešenie.
S.M.Seidlová
Vážená kolegyňa, milá Sára,,
Chcem vám opätovne ubezpečiť, že naše rozhodnutie sa nerodilo ľahko, po troch semestroch výučby, ktoré sme všetci strávili prevažne v online prostredí a keď nedostatok sociálnych kontaktov má nepriaznivý vplyv na psychiku študentov aj pedagógov a zamestnancov fakulty.
Našou prioritou však naďalej ostáva predovšetkým bezpečnosť a zdravie každého člena akademickej obce. Pri našom pôvodnom rozhodnutí sme vychádzali o. i. aj z týchto exaktných faktov:
- prieskum medzi študentmi STU ukázal, že v súčasnosti je nezaočkovaná takmer ¼ študentov FAD STU (tento fakt nám potvrdzuje aj aktuálne realizovaný prieskum na FAD, kde zo 460 odpovedí uvádza 22% študentov, že nie sú zaočkovaní)
- najviac ohrozenou skupinou variantu delta je v súčasnosti najmä vaša veková kategória
- vysoký podiel medzi pedagógmi FAD STU majú osoby nad 60 rokov, ktoré majú aj napriek očkovaniu nižšiu imunitu ako mladšie ročníky
- Pre šírenie vírusu je rozhodujúci aj fakt, či sa v priestoroch fakulty pohybuje 150 študentov (1. ročník A+U +D) alebo 900 študentov (všetky ročníky).
- k nášmu rozhodovaniu prispel určitou mierou aj fakt, že v súčasnosti prebieha rekonštrukcia toaliet - takže kapacita fungujúcich je znížená a že sú to práve miesta so zvýšenou koncentráciou a premiešavaním osôb.
Pýtate sa, aký je rozdiel medzi FAD STU a ostatnými fakultami STU, či inými vysokými školami:
- v rámci STU má naša fakulta najhoršie priestorové možnosti, obsadenosť priestorov pre pedagogické činnosti je 100%, bez ďalších rezerv. Naopak, chýbajú nám priestory pre viac individualizovanú výuku, aj z toho dôvodu nie sú u nás výnimkou študijné skupiny s viac ako 30 študentami, ktoré by sme pri prezenčnej výučbe museli rozdeľovať na menšie skupiny, s dopadom na priestorové aj personálne nároky - v súčasných podmienkach fakulty ťažko riešiteľné. V zmysle odporúčaní MŠ by sme napr. museli rozdeliť aj Vertikálne ateliéry, kde obsadenosť 13 - 14 študentov by sme museli znížiť na 1/2 a každý VA rozdeliť na 2.skupiny (v rozvrhových, priestorových a personálnych možnostiach FAD STU neriešiteľné).
Preto sme v prezenčnej výučbe uprednostnili vašich najmladších kolegov, pre ktorých je akademické prostredie úplne neznáme a v online prostredí by sa mohli cítiť stratení.
Vami spomínaná VŠVU má úplne iné podmienky ako FAD STU - už len v tom, že výukové skupiny sú neporovnateľné - na našej fakulte už spomínaných vyše 30 študentov, na VŠVU zvyčajne pod 10 študentov v 1 skupine.
Naše rozhodnutie neustále konfrontujeme aj s aktuálnou pandemickou situáciou, ktorá sa žiaľ vyvíja veľmi rýchlo nepriaznivým smerom (v poslednom týždni stúpol denný prírastok z 313 na 500 denne a stúpajú aj hospitalizácie - zo 108 na takmer dvojnásobok – 198).
Minulý týždeň boli zverejnené aktuálne štatistiky a predpoklady jej vývoja:
- v posledných dňoch sa situácia s pandémiou COVID 19 zhoršila v 31 okresoch a nezlepšila v žiadnom, pričom od pondelka 20.9. je Bratislava v oranžovej farbe, s predpokladom červenej farby od 27.9.
- Ministerstvo zdravotníctva očakáva do konca septembra cca 1500 – 3000 pozitívnych denne. Do nemocníc bude pribúdať 75 až 100 pacientov denne a očakáva sa denne 8 až 15 úmrtí
Milá Sára a ostatní kolegovia študenti, celé vedenie FAD STU je presvedčené, že v takomto vývoji pandemickej situácie by bolo nezodpovedné voči vám, aj kolegom pedagógom, meniť naše pôvodné rozhodnutie.
Pozitívnou správou však je, že podľa situácie v krajinách, ktoré už prekonali 3. vlnu pandémie COVID 19 (delta variant), analytici predpokladajú, že aj na Slovensku po prudkom náraste ochorení dôjde k výraznému zníženiu počtu nakazených cca po 4 až 6 týždňoch a život v krajine sa vráti do relatívneho normálu.
V podmienkach našej fakulty, je teda perspektíva, že po polovici semestra bude možné obnoviť prezenčnú výučbu buď pre všetky ročníky, alebo postupne od najnižších (príp. aspoň pre vybrané predmety – ateliérová tvorba, kreslenie a modelovanie).
Vážení kolegovia, verte, že robíme všetko, čo je v našich silách a že naše rozhodnutia nerobíme nepremyslene.
prof. Pavel Gregor, dekan fakulty