Meno (nepovinné): Sára Mária Seidlová
Otázka: Dobrý deň! Chcem sa vrátiť k téme dištančného vzdelávania na našej fakulte. Ospravedlňujem sa, že som svoj názor a otázku nepredniesla na dnešnej Káve s fakultou, ale mala som problémy s internetovým pripojením a niekoľkokrát ma z meetingu "vyhodilo". Posledné semestre sme študovali dištančne, boli sme vyzývaní k zodpovednosti, trpezlivosti, aby sme chránili seba aj druhých. Verím, že nehovorím len za seba, ale aj za väčšinu študentov, že sme sa snažili dodržiavať všetky opatrenia a nariadenia a možnosť očkovania sa sme bez váhania využili. Všetko pre to, aby sme nepredstavovali riziko pre seba a ani svoje okolie, aby sme sa mohli čo najskôr vrátiť k prezenčnej výuke, k osobným konzultáciám a k vzájomným vzťahom. Nasťahovala som sa na internát s vedomím, že aspoň hybridnou formou štúdia mi bude umožnené navštevovať školu počas konzultácií ateliérovej tvorby. Bola som zaskočená zavedením dištančnej výuky, zatiaľ čo viaceré fakulty STU fungujú hybridnou či prezenčnou formou štúdia (mimo napr. SvF, ktorá ako ďalší dôvod dištančnej formy uvádza rekonštrukciu a revitalizáciu vnútorných priestorov alebo FEI, ktorá realizuje prezenčne len individuálnu výučbu), podobne VŠVU či TUKE. Taktiež podľa covid automatu vydaného Ministerstvom školstva SR môžu vysoké školy fungovať prezenčne s obmedzením až po II. stupeň varovania, rovnako sú otvorené internáty. Viem, že sú Vám všetky tieto skutočnosti známe, chcem ale poukázať na to, že mne ako študentovi nie je stále úplne jasné, prečo naša fakulta zvolila (mimo prvého ročníka prvého stupňa) dištančnú formu štúdia, resp. aký je rozdiel medzi FAD a fakultami, ktoré sa rozhodli fungovať prezenčne/hybridnou formou. Verím, že naša fakulta nájde skoré riešenie v prospech aspoň hybridnej formy štúdia aj pre ostatné ročníky, nakoľko dištančný spôsob výuky považujem za výrazne znevýhodňujúci pre študentov, ktorí splnili všetky podmienky pre bezpečné štúdium prezenčnou formou. Zároveň by som chcela apelovať na študentov a pedagógov, aby odhodlane, odvážne a tvorivo hľadali a požadovali nové riešenia v prospech prezenčného štúdia a nie k jeho odďaľovaniu. Ďakujem za odpoveď!
Ďakujem, pán dekan, za Vašu skorú odpoveď! Vážim si Váš čas aj úsilie transparentne komunikovať so študentami a vysvetľovať dôvody Vašich rozhodnutí. Viem, že to v našom školstve nie je samozrejmosť.
Potešilo ma aké veľké percento študentov je zaočkovaných a predpokladám, že väčšina z nich, rovnako ako ja, sú presvedčení, že existuje cesta k aspoň minimálnemu návratu študentov k prezenčným konzultáciám. Považujem za dôležité, aby študentom, ktorí prejavia záujem a sú očkovaní (prípadne OTP), bolo pri dodržiavaní zásad ROR kedy je možnosť nákazy fakticky minimálna umožnené osobne konzultovať ateliérovú tvorbu aspoň raz do týždňa. Napríklad s možnosťou simultánneho priebehu prezenčných aj online konzultácii a striedania študentov v rámci skupiny, čím by sa výrazne znížil počet študentov v priestoroch fakulty v jednom čase.
Je pochopiteľné, že nám - ako študentom - ide o veľa. Odbory, ktoré sme si zvolili a ktoré náročné na študijnú prípravu sú aj naším životom. Pedagógovia nás učia a vedú k tomu, že vždy existuje nie jedno, ale viac správnych riešení, ktoré je nutné tvorivo a poctivo hľadať a nevzdávať sa v tomto úsilí.
Ešte raz Vám aj celému vedeniu FAD ďakujem za pochopenie, ochotu pomôcť nám a k tomu vám želám veľa tvorivých síl!
Verím, že nájdeme možno netradičné, ale jedinečné riešenie.
S.M.Seidlová